Шэры кот

Задача: удасканальваць навыкі хадзьбы і бегу ў калоне; выхоўвываць смеласць, спрыт, хуткасць рэакцыі.

Апісанне гульні: дзеці выбіраюць ката па лічылцы:Раз,

 два, тры, чатыры,Ката грамаце вучылі:Не чытаць,

не пісаць, А за мышкамі скакаць.

Мышы становяцца за Катом у калону. Калона рухаецца па пляцоўцы. Паміж Катом  і мышамі ідзе размова:

-Ёсць мышы ў стозе?

-Ёсць!

-Баяцца ката?

-Не!

-А я, катафей, разганю ўсіх мышей!

Мыші разбягаюцца, кот іх ловіць.

Правіла гульні: дзеці павінны знаходзіцца ў калонне да слоў“ ….разганю ўсіх мышей”; вымаўляць тэкс трэба дакладна, зразумела.

                                    Гарлачык

Зачача: практыкаваць убегу, ва ўменні дзейнасць па сігналу, хутка арыентавацца ў навакольным;

 развіваць увагу.

Апісанне гудьні:  дзеці сядзяць у крузе на кукішках. Гэта  гарлачыкі. Па кругу ходзіць пакупнік. Спрыніўшыся каля каго-небудзь, ён пытаецца:

— Колькі каштуе гарлачык?

Дзіця адказвае:

 За гарлачык гэты Дай нам зусім крышку:

Каб ніколі не хварэць-Маннай кашы лыжку.

Пасля гэтых слоў дзіця-гарлачык паднімаецца на ногі і бяжыць па кругу ў адным напрамку, а пакупнік-насустрэч яму. Кожны імкнецца заняць свабоднае месца. Той, хто спазняецца, становіцца пакупніком.

Правіла гульні: дзеці павінны бегчы па кругу ў розных напрамках пасля слоў “ …маннай кашы лыжку”; кожны з іх імкнецца заняць свабоднае месца.

                               Блін гарыць

Задача: развіваць хуткасць рэакцыі, смеласць, спрыт;выхоўвываць пачуццё калектывізму, сумленнасць.

Апісанне гульні: назначаецца лавец. Выхавальнік чэрціць

 на зямлі круг, у які становяцца дзеці. Лавец, стаўшы спінай да круга на адлегласці 1,5 м, гаворыць словы: “ Блін гарыць!

” Усе выбегаюць з круга, але адразу ж імкнуцца забегчы ў яго зноў. Лавец у гэты час спрабуе запляміць дзяцей. Дзіця, якое заплямілі, становіцца водзячым, гульня працягваецца.

Правіла гульні: лавец павінен пляміць дзяцей, якія знаходзяцца са знадворнага боку круга.

                                                    Змяя

Задача: развіваць спрыт, хуткасць рэакцыі, узгодненасць рухаў.

Апісанне гульні: дзеці строяцца ў калону по аднаму і бяруць рукамі за пояс таго, хто стаіць спераду. Уся калона-змяя; першы ў калоне-галава, апошні-хвост. Па сігналу выхавальніка галава павінна злавіць хвост, які ад яго ўцякае. Галава, што зловіць хвост, пераходзіць у канец калоны, і гульня паўтараецца.

Правіла гульні: дзеці павінны моцна трымацца рукамі адзін аднаго, стараючыся не разарваць калону; калі хвост ці галава адарваліся ў гульні, яны прайгралі і выходзяць з калонны.             

                                            Замарожаныя

Задача: удасканальваць навыкі бегу, змяняючы тэмп і напрамак; выхоўвываць смеласць, сумленнасць.

Апісанне гульні: дзеці выбіраюць Дзеда Мароза па лічылцы:

Дзед Мароз, Дзед Мароз

Бабу снежную прынёс,

Баба , баба, снегавуха,

Не хапай мяне за вуха!

І разбягаюцца па пляцоўцы. Дзед Мароз бяжыць за імі і імкнецца дакрануцца да каго-небудзь рукой, замарозіць. Замарожан павінен спыніцца і расставіць рукі ў бакі. Гульня заканчваецца, калі будуць замарожаны ўсе дзеці. Затым выбіраюць новага Дзеда Мароза і пачынаюць гульню спачатку.

Правіла гульні: замарожаные дзеці павінны расставіць рук ў бакі і не рухацца.

                                               Міхасік

Задача: практыкаваць ва ўменні  ўзгадняць рухі з характара мелодыі; развіваць спрыт, хуткасць, настойлівасць.

Апісанне гульні: па кругу ставяць 6-7 пар абуткау, 7-8 дзельнікаў становяцца вакол “ лапцей”.Дзеці гавораць:

Ты, Мехасік, не зявай!

Хутка лапці абувай!

Гучыць беларуская народная мелодыя. Дзеці, выконваючы танцавальныя рухі, перамяшчаюцца па кругу. Па сігналу змаўкае музыка)  кожны стараецца хутка надзець “лапці”. Дзеці, якія засталіся без абутку, выбываюць з гульні.

Правіла гульні: пры кожным паўторы гульні адна пара лапцей прымаецца; гульня працягваецца да таго часу, пакуль не застанецца адзін удзельнік.

                                Пасадка бульбы

Задача: развіваць хуткасць рухаў, спрыт, вынослівасць, мэтанакіраванасць, пачуццё калектывізму.

Апісанне гульні: дзеці падзяляюцца на 2-3 каманды па 8-10 чалавек. Строяцца ў калоны на чале з капітанамі кожны з якіх атрымлівае мяшэчак з бульбай(5 штук). На адлегласці 20-30 крокаў ад калоны чэрціцца 5 кружкоў. Па сігналу капітаны бягуць да кужкоў, садзяць бульбу- ладуць яе ў кружкі і перадаюць пустыя мяшэчкі наступным удзельнікам. Тыя бягуць да кружкоу, збіраюць бульбу, вяртаюцца, перадаюць мяшэчкі наступным і г. д. Выйграе каманда, якая першай закончыць пасадку і збор бульбы.

Правіла гульні: садзіць бульбу трэба ў цэнтр кружка; калі бульба выкаціцца з кружка, ігрок вяртаецца і выконвае заданне спачатку.

                                            Свінка

Задача: практыкаваць у забіванні мяча ў цель; развіваць спрыт, хуткасць рэакцыі, дакладнасць рухаў.

Апісанне гульні:  выбіраеццп водзячы. У цэнтры нарысованага круга выкопваецца яма-хлеў, побыч з якім кладзецца мяч (свінка). Дзеці становяцца за лінію круга і прыгаворваюць:

-Куба-куба-кубака, гонім свінку да хляўка!

Пасля гэтых слоў водзячы палкай ці нагой адкідвае свінку

як мага далей убок. Усе бягуць да свінкі,перакідваюць яе адзін аднаму нагамі і спрабуюць загнаць у хлявок. Водзячы перашкаджае ім і выкідвае свінку з круга. Калі дзеця даецца закінуць свінку ў хлеў, выіраецца новы водзячы, і гульня працягваецца.

Правіла гульні: дзеці не павінны кранаць мяч рукамі; водзячы не мае права выходзіць за межы круга.

                                Пераскоч гару

Задача: практыкаваць ва ўменні з разбегу пераскокваць перашкоду; выхоўвываць смеласць.

Апісанне гульні: дзеці кладуць слупком шапкі. Затым тым жа парадку, як складзены шапкі, пачынаюць скакаць праз іх, стараючыся не зачапіць іх нагамі. Калі хто-небудзь зачэпіць шапку, яму трэба прапаўзці праз строй: ўсе становяцца адзін за адным, шырока расставіўшы ногі, а вінаваты паўзе у іх пад нагамі.

Правіла гульні: скакаць трэба так, каб не зачапіць складзеныя слупком шапкі; калі ігрок тры разы зачэпіць шапку, ён выходзіць з гульні.

                                   Кошка і мышка

Задача: развіваць хуткасць рэакцыі, увагу; выхоўвываць смеласць і пачуццё калектывізму.

Апісанне гульні: па лічылцы дзеці выбіраюць кошку і мышку. Усе астатнія, узяўшыся за рукі, становяцца ў круг. Круг размыкаюць у двух месцах, утвараючы вароты. Мышка знаходзіца ў крузе, кошка за кругам. Па сігналу кошка імкнецца злавіць мышку. Кошка можа трапіць у круг толькі праз вароты. Мышка бегае, дзе хоча, праладзіць пад рукамі дзяцей. Калі кошка зловіць мышку, яны меняюцца ролямі.

Правіла гульні: кошка і мышка павінны часта мяняцца ролямі.

                                        Каляды

Задача: развіваць фізічэскіе здольнасці, кемлівасць, знаходлівасць, уменне пераўвасабляцца; выхоўваць пачуцце павагі да беларускіх святаў, пачуцце калектывізму.

Абсталяванне: розны фізкультурны інвентар.

Апісанне гульні: з ліку ўдзнльнікаў выбіраецца каляда старэйшы.

 Старэйшы:

 Ехаў Каляда с Полацку

Ўмаляванным вазочку

На вараным канёчку,

Заехаў Каляда к Машэ.

Каляда: Маша, чым даруеш?

Дзкці прапануюць “ фізкультурныя” падарункі розныя практыкаванні.

                                  Вузельчык

Задача: развіваць узгодненасць рухаў; выхоўвываць пачуццё калектывізму. у руках паясы, утвараючы вароты ў выглядзе вялікаг  іголкавага вушка. Астатнія ўдзельнікі становяцца ў рад, бяруцца за рукі і, рухаючыся ўздоўж пляцоўкі, спяваюць:

 Іголка-шнырала, увесь свет прыбрала, прыбрала,

абшыла, сама голая хадзіла. Тонкая ды доўгая,

аднавухая ды вострая. А я тычу-патычу: у носік

 стальны хвосцік ільняны!. Дзеці праходзяць у вароты, імітуючы нітку, якую затягваюць у іголку. Апошні ў радзе зацягвае вудзельчык- паясамі скручвае дзяцей, якія ўтвараюць вароты, і вядзе іх за сабой, прыгаворваючы:

Хвосцік ніцяны цягну за сабой. Праз палатно ён

 праходзіць, канец сабе знаходзіць…

Правіла гульні: дзеці, якія ўтвараюць вароты, павінны таяць адзін ад аднаго на адлегласці нацягнутага паміж імі паяса(1 м); апошні ігрок, які зацягвае вузельчык, не павінен хутка рухацца, каб не паваліць зацягнутых паясамі дзяцей.

                                            Грушка

Задача: удасканальвацьнавыкі бегу з ухіленнем, уменне  хутка арыентавацца ў навакольным.

Апісанне гульні:  дзуці ўтвараюць круг, у сярэдзіне якога знаходзіца дзяўчынка ці хлопчык. Гэта і ёсць грушка. Дзеці ідуць у карагодзе вакол грушкі і спяваюць: Мы пасадзім грушку усе, усе, няхай наша грушка расце,

расце. Вырасці ты, грушка, вось такой вышыні,

распусціся, грушка, вось такой шырыні! Расці, расці,

грушка, ды у добры час. Патанцуй, Марылька,

паскачы для нас. А ўжо наша грушка распусцілася,

а наша Марылька зажурылася. А мы тую грушку

весяліць будзем. І з нашай Марылькай скакаць будзем.

На словы “ І з нашай Марылькай скакаць будзем” дзеці падыходзяць да грушкі і выконваюць разам з ёй танцавальныя рухі.

Правіла гульні: дзеці павінны выконваць танцавальныя рухі, узгадняючы іх са словамі песні.

                                Адгадай, чый галасок

Задача: развіваць увагу на слых, памяць.

Апісанне гульні: дзеці ўтвараюць круг. Адзін з ігракоў с тановіцца пасярэдзіне яго і закрывае вочы. Дзеці гавораць:

Сталі ў круг, і-раз!два!тры! павярнуліся, сябры! На апошнія словы ўсе паварочваюцца вакол сябе і спяваюць:

А як скажэм-скок, скок, скок…Словы “скок-скок-скок”

 спявае ці гаворыць той, каму загадзя прапанаваў выхавальнік. Адгадай, чый голас? Гэтыя словы спяваюць

усе дзеці. Дзіця, што стаіць у цэнтры з закрытымі вачамі,

павінна адгадаць, хто спявае словы “скок-скок-скок”. Той,

каго пазналі, ідзе на сярэдзіну круга.

Правіла гульні: дзіця не мае права адкрываць вочы да таго

 часу, пакуль не закончыцца песня; словы “ скок-скок-скок”

 гаворыць ці спявае ігрок, на якога пакажп выхавальнік.

                                        Надзейка

Задача: практыкаваць ва ўменні ўзгадняць рухі са словамі песні; развіваць пачуццё сяброўства; выхоўваць калектывізм.

Апісанне гульні: па лічылцы дзеці выбіраюць Надзейку Астатнія становяцца ў круг і загадваюць:

Ты, Надзейка, раскажы, спрытна ўвім пакажы, як бабулі скачуць. Надзейка выконвае танцавальныя рухі і адказвае: Вось так, вось так-так бабулі скачуць. Дзеці загадваюць:

 Ты, Надзейка, раскажы, спрытна ўвім пакажы, як сяброўкі скачуць. Надзейка танцуе і паказвае: Вось так, вось так-так сяброўкі  скачуць. Дзеці працягваюць: Ты, Надзейка, раскажы, спрытна ўвім пакажы, як козлікі скачуць.Надзейка адказвае: Вось так, вось так-так козлікі  скачуць.

Потым яна запрашае скакць усіх дзяцей разам з ёю.

Правіла гульні: дзеці павінны дакладна выконваць дзеянні, якія паказвае Надзейка.

                                          Мяч у доміку

Задача: удасканальваць навыкі пападання мячом у цэль; развіваць хуткасць рэакцыі, трапнасць, вакамер.

Апісанне гульні: дзуці сторояцца ў рад на адлегласці кроку

 адзін ад аднаго. Кожнае дзіця чэрціць сабе маленькі кружок

 і прысядае перад ім. апошні ў радзе коціць мяч. Як толькі

 ёе закоціцца ў які-небудзь кружок і спыніцца там, усе

бягуць, а гаспадар кружеп бярэмяч і кідае яго ва ўцекачоў.

 У каго трапіць мяч-таму ачко. Калі мяч трапіць у іграка тры

 разы, ён выбывае з гульні, а ўсе астатнія гуляюць.

Правіла гульні: дзіця павінна кідаць мяч толькі са свайго

 кружка; дзеці разбягаюцца тады, калі мяч трапіў у чыйсці

кружок; каціць мяч дзеці павінны легкім штуршком.

                                     Гарачае месца

Задача: удасканальнасць навыкі бегу з лоўляй і ўхіленнем;

 развіваць спрыт, вынослівасць.

Апісанне гульні: на зямлі абазначаюць рысай гарачае месца.

 Выбіраецца водзячы. Ён становіцца на некаторай адлегласці

ад гарачага месца і ахоўвае яго ад астатніх ігракоў, калі тыя

 імкнуцца забегчы ў гарачае месца. Каго ён запляміць, той

становіцца яго памочнікам, і яны разам ловяць астатніх.

 З павелічэннем ліку памочнікаў забягаць у гарачае месца

 становіцца ўсё цяжэй і цяжэй. Хто трапіць туды, можа

адпачыць там некаторы час, але затым зноў павінен

выбегчы і паспрабаваць зноў забегчы ў гарачае месца.

Правіла гульні: ігрок, які трапіў у гарачае месца, адпачывае

 там, а затым зноў выбягае ў поле; злоўленным лічыцца той,

 да каго водзячы дакрануўся рукой.

                                    Лыка

Задача: практыкаваць ва ўменні пераадольваць

перашкоду, пераступаючы ці пераскокваючы цэраз

 яе; выхоўваць смеласць, спрыт.

Апісанне гульні: двое дзяцей садзяцца на зямлю і

 ўпіраюцца ступнямі ног. Іншыя дзеці павінны прайсці,

пераступаючы цэраз іх ногі. Ва ўсіх пытаюцца:

-Куда ідзеш?

-Па лыка!

-Ну ідзі!

Пасля таго як усе дзеці пройдуць па лыка, яны паінны,

 вяртаючыся назад, прабегчы паміж лаўцамі, якія

сядзяць на кукішках, тыя ловяць дзяцей. Не зыходзячы

 з месца. Злоўленныя дзеці атрымліваюць штрафное

ачко.

Правіла гульні: лаўцы павінны паспець запляміць

прабягаючых паміж імі дзяцей.

                                   Вартаўнік

Задача: развіваць хуткасць рэакцыі, уменне арыентавацц

а ў навакольных абставінах, смеласць, спрыт.

Апісанне гульні: выбраны па лічылцы вартаўнік

падыходзіць да аднаго з дзяцей, якія стаяць свабодна па

ўсёй пляцоўцы. Дзіця адразу ж прысядае на кукішкі, а

 вартаўнік кладзе яму руку на галаву-ахоўвае яго. Другой

рукой ён імкнецца запляміць дзяцей, якія бегаюць па

 пляцоўцы і стараюцца дакрануцца да таго, хто сядзіць

 на кукішках.

Правіла гульні: вартаўнік павінен пляміць дзяцей не

адымаючы адной рукі з галавы дзяцей, што сядзіць;

 новым вартаўніком становіцца той, хто запляміць

 дзіця, якое сядзіць.

                                Свабоднае месца

Задача: хуткасць бегу, спрыт, вынослівасць.

Апісанне гульні: дзеці становяцца ў круг шчыльна адзін

 каля аднаго. Водзячы выклікае двух дзяцей, якія стаяць

 побач, яны робяць крок назад і становяцца спінай адзін

 да аднаго. Па сігналу: “ Раз-два-тры-бяжы!” дзеці бягуць

 у розныя бакі па кругу, стараючыся хутчэй стаць на

 свабоднае месца. Той, хто хутчэй дабег да свайго месца

 і заняў яго, лічыцца пераможцам. Затым водзячы

выклікае двуз іншых ігракоў і г.д.

Правіла гульні: бегчы дазваляецца толькі са знадворнага

 боку круга; у бегу нельга хапаць рукамі дзяцей.

                                  Іванка

Задача: развіваць трапнасць і дакладнасць рухаў,

 хуткасць рэакцыі; фарміраваць пачуццё адказнасці.

Апісанне гульні: на зямлі рысуюць круг дыаметрам

5-6 м – лес, а ў сярэдзіне круга квадрацік-дом лесавіка

. У квадрацік змяшчаюць Іванку(ляльку, мяч, кубік) і

 выбіраюць лесавіка. Астатнія іграка-лебедзі. Лебедзі,

 залятаючы ў лес, спрабуюць забраць Іванку, а

лесавік-злавіць лебедзя рукой або дакрануцца

да яго галінкай. Лебедзь, якому удасца вынесці

з лесу Іванку, становіцца лесавіком, і гульня

пачынаецца спачатку. Злоўленныя лебедзі

выбываюць з гульні.

Правіла гульні: лесавік не мае права выходзіць

 з лесу  і ўвесь час стаяць каля дома, а лебедзь,

схапіўшы Іванку,-перадаваць яго іншым.

                               Садзі лянок!

Задача: развіваць кардынацыю рухаў, хуткасць,

 уменне арыентавацца ў навакольных абставінах.

Апісанне гульні: перад пачаткам гульні дзеці

выбіраюць водзячага. На зямлі рысуюць кружкі-гнёзды,

 якіх павінна  быць на 2-3 менш чым ігракоў. Усе

становяцца ў агульны круг і бяруцца за рукі. Водзячы

ходзіць па кругу і робіць розныя рухі: прысядае,

 падскоквае і г.д. Дзеці, не разнімаючы рук, павінны

 паўтараць яго дзеянні. Нечакана вядучы камандуе

: “ Садзі лянок!” Кожны імкнецца заняць гняздо.

 Той, хто яго не зойме, лічыцца пасаджаным, яго

 садзяць у гняздо, дзе ён знаходзіцца да канца

гульні. Затым гульня паўтараецца.

Правіла гульні: водзячы павінен падаваць каманду

“ Садзі лянок!” у той момант, калі дзеці зацікаўлены

 выконваннем разнастайных рухаў.

                                 Штандар, стой!

Задача: удасканальваць навыкі лоўлі мяча, уменне

пападаць ім ва ўцекачоў; выпрацоўваць дакладнасць

 рухаў.

Апіснне гульні: адзін бярэ мяч-ён штандар. Усе

 астатнія стаяць вакол. Ігрок з мячом падкідвае мяч

 з воклічам: “ Валя, табе!” Валя ловіць мяч з

воклічам: “Штандар, стой!” Усе спыняюцца. Валя

 кідае мяч, імкнучыся трапіць ім у каго-небудзь

алі трапіць, той ловіць мяч з воклічам: “ Штандар,

стой!” Калі ігрок не трапіць мячом ні ў кога, яму

залічваюць штрафное ачко. Гульня ідзе да пяці ачкоў.

Правіла гульні: названы ігрок павінен злавіць мяч і

 трапіць ім у аднаго з дзяцей, якія ўцякаюць.

                                       Мянькі

Задача: практыкаваць у бегу з лоўляй і ўхіленнем;

 развіваць хуткасць рэакцыі, смеласць, спрыт,

 вынослівасць, каардынацыю рухаў.

Апісанне гульні: на пляцоўцы рысуюць квадрат,

які называюць ракой. У цэнтры квадрата і ўздоўж

 кожнай бакавой лініі рысуюць кругі-ямкі-дыяметрам

 1-1,5 м. выбіраюць двух рыбакоў, астатнія дзеці-рыбы.

 Рыбакі, узяўшыся за рукі, ловяць рыб, якія могуць

 выратоўвацца ў ямах. Аднак знаходзіцца ў яме можа

 толькі адна рыба. Як толькі другая рыба заплывае ў яму,

 тая, што там знаходзіцца, павінна пакінуць яе. Злоўленыя

 рыбы дапамагаюць лавіць іншых рыб. Гульня

заканчваецца, калі рыбакі пераловяць усіх рыб. Пяць

рыб, якія выратаваліся ў ямах, называюць мянькамі.

 Яны і з’яўляюцца пераможцамі гульні.

Правіла гульні: рыба лічыцца злоўленай, калі рыбакі

замкнуць рукі вакол яе.

                                          Вядзьмар

Задача: практыкаваць ва ўменні пападаць мячом у

 рухомую цэль; развіваць дакладнасць рухаў, вакамер.

Апісанне гульні: дзеці рысуюць на зямлі вялікі круг. У

сярэдзіне круга робяць невялікую ямку, у якую кладуць

 мяч. Аднаго з ігракоў выбіраюць вядзьмаром. Астатнія

 дзеці падыходзяць да ямы з мячом. Вядзьмар назначае

, каму з дзяцей выбіваць. Пасля гэтага ўсе бягуць, а

 названае дзіця бярэ мяч і кідае яго ва ўцекачоў. Дзіця,

у якога трапілі мячом, выходзіць з круга. Вядзьмар бярэ

 мяч, зноў кладзе яго ў ямку  назначае новага выбівалу.

Правіла гульні: усе дзеці павінны знаходзіцца каля ямы

 з мячом да таго часу, пакуль вядзьмар не назначыць

выбівалу; вядзьмар мае права назначыць выбівалай

тое дзіця, якое стаіць далёка ад ямы з мячом.

                                Сляпы музыкант

Задача: развіваць увагу на слых, памяць. Мысленне,

фантазію.

Апісанне гульні: усе дзеці становяцца ў круг. Аднаму з

 іх завязваюць вочы і даюць у рукі палачку. Гэта- сляпы

музыкант. Ён дакранаецца палачкай да каго-небудзь з

 дзяцей. Дзіця, да якога музыкант дакрануўся палачкай

 падае голас: пішчыць, гудзе, імкнецца змяніць голас,

каб сляпы музыкант не здагадаўся, хто гэта. Калі музыкант

адгадае, хто падаў голас, той ідзе на сярэдзіну круга, і

гульня працягваецца з новым музыкантам.

Правіла гульні: калі дзіця-музыкант тры разы не пазнае,

 хто падаваў голас, ён выбывае з гульні.

                                 Схавай рукі!

Задача: развіваць спрыт, хуткасць рэакцыі, увагу, назіральнасць; выхоўваць смеласць.

Апісанне гульні: тыя, што гуляюць, бяруць доўгую

вяроўку, завязваюць яе канцы і становяцца ў круг,

трымаючыся рукамі за вяроўку. Адзін з ігракоў-водзячы

-становіцца ў круг і стараецца хутка стуктуць каго-небудзь

 па руках. Кожны з ігракоў імкнецца заўважыць намер

 водзячага і спяшаецца адразу ж прыняць свае рукі з

 вяроўкі.

Праіла гульні: водзячы павінен увесь час рабіць

 падманныя рухі, каб дзеці не здагадаліся, у якім

напрамку ён будзе бегчы па кругу.

                                      Шавец

Задача: удасканальваць навыкі хуткага бегу;

 развіваць увагу, дакладнасць рухаў.

Апісанне гульні: некалькі ігракоў становяцца ў

адзін рад. Апошні трымае ў руках ручнік і

пытаецца:

-А дзе шаўцы?

-На тым канцы! — кажуць яму.

ён бяжыць у другі канец, імкнучыся ўдарыць

ручніком іграка, што стаіць першым. Той не

 чакае гэтага, а ўцякае ад яго. Калі ўцекача

паспелі ўдарыць, ён становіцца водзячым, і

 гульня пачынаецца спачатку.

Правілы гульні: калі водзячы не запляміць

 уцекача, ён атрымлівае штрафное ачко,

 колькасць якіх падлічваецца ў канцы гульні.

                                       Кулюкушкі

Задача: практыкаваць ва ўменні хутка арыентавацца

ў навакольных умовах; развіваць кемлівасЦь, увагу.

Апісанне гульні: удзельнікі мераюцца па палцы і выбі-

 раюць кулюкуванніка. Ён садзіцца ў пэўНым месцы і

за- жмурвае вочы. Астатнія ў гэты час хаваюцца.

 Праз не- калькі мінут кулюкуваннік крычыць:

-Ці год?

Калі хто не паспеў схавацца, адказвае:

— Яшчэ не!

У адваротным выпадку ўсе маўчаць, каб не вьідаць,

хто дзе схаваўся.

Тады кулюкуваннік расплюшчвае вочы і ідзе шукаць.

 Калі знойдзе каго-небудзь з ігракоў, вядзе на тое

 мёсца, дзе кулюкуваў. Той павінен там застацца.

Кулюкуваннік шукае астатніх і, калі ўсіх знойдзе,

 кулюкуваць застаецца I той, каго знайшлі першым.

Правілы гульні: ігрок-кулюкуваннік павінен знайсцІ

 ўсіх дзяцей, якія схаваліся, і прывесці іх на тое месца,

 дзе кулюкуваў.

                                       Пляцень

Задача: удасканальваць навыкі хадзьбы і бегу ў калоне,

мяняючы тэмп і напрамак; развіваць пачуццё сяброўства.

Апісанне гульні: дзеці становяцца адзін за адным у рад.

На ўвесь рад расцягваецца вяроўка, якую кожны трымае

 ў руцэ. Усе ідуць адзін за адным і спяваюць:

Кругом бярозанькі ідзём,        Уецца пляцень, пляцецца

Каля яе усе плятнём.                  У поле, у лес валачэцца.

Плець-плець пляцёна                   Расплятайся, пляцень,

 распляціся,

Кругом ствала абвядзёна.      Залаты вузельчык развяжыся.

Водзячы заблытвае карагод, пакуль не запляце пляцень.

 Расплятаюць яго пад прыгаворку:Сто дашкалят, усе ў

адзін рад, разам звязаны стаяць.Пляцень, расплятайся,

на бярозаньку завівайся.

Водзячы бягом вядзе за сабой дзяцей, пры гэтым ён пятляе,

робіць крутыя павароты, і той, хто не ўстаіць на нагах і

ўпадзе, выбывае з гульні.

Правілы гульні: на працягу ўсёй гульні дзеці павінны моцна

трымацца за вяроўку; калі хто-небудзь з дзяцей паваліўся,

 усе ўдзельнікі гульні спыняюцца.

                           Хворы варабей

Задача: фарміраваць навыкі спрытнага бегу, уменне

дзейнічаць па сігналу; выхоўваць адмоўныя адносіны

 да несумленных учынкаў.

Апісанне гульні: дзеці бяруць сабе назвы птушак — верабей,

 сава, сініца, кулік і г. д. Дзіця, якое імітуе вераб’я, кладзецца

 і робіць выгляд, што хворае. Каля вераб’я ўвіхаецца сава.

Да савы падыходзіць сініца і пытаецца:-Ці дома верабёй?

-Дома.-Што ён робіць?-Хворы ляжыць.-Што яму баліць?

-Плечыкі.-Схадзі, сава, у агарод, сарві траўкі-грэчкі, папар яму

плечкі.-Парыла, сінічка, парыла сястрычка. Яго пара не бярэ,

толькі гарачкі прыдае.

Сінічка адыходзіць, а да савы падыходзяць усе птушкі

 і пытаюцца:-Ці дома верабей?-Дома.-Што ён робіць?

-Па двары шнарьіць, крошкі збірае, дадому не ідзе,

каноплі крадзе.Пачуўшы гэтыя словы, верабей уцякае,

 а дзеці гоняцца за ім, стараючыся злавіць вераб’я.

Правілы гульні: дзіця-верабей можа схавацца толькі ў доме савы.

                                                  Каза

Задача: удасканальваць навыкі бегу з лоўляй і ўхіленнем

на абмежаванай плошчы; выхоўваць смеласць, настойлівасць.

Апісанне гульні: дзеці выбіраюць пастуха. Робяць гэта так:

 шырока расстаўляюць ногі і,     нахіліўшыся, пракідваюць

паміж імі кароткую палачку назад ад сябе. Чыя палачка

 ўпадзе бліжэй, той і павінен пасвіць козы. Дзеці прывязваюць

да слупка вяроўку даўжынёй 1,5 — 2 м і даюць пастуху

 канец вяроўкі ў рукі. На такой адлегласці ад слупка ён павінен

 знаходзіцца. Затым удзельнікі гульні складаюць каля слупка

 свае палачкі, якія называюцца козамі.

Па свістку пастуха дзеці падбягаюць да слупка, імкнучыся схапіць

 палачку, а пастух стараецца перашкодзіць гэтаму. Калі дзецям

удаецца схапіць дзве-тры палачкі, усе ігракі шырока расстаўляюць

 ногі, а пастух на карачках павінен прапаўзці праз расстаўленыя

 вароты.Правілы гульні: пастух не падпускае дзяцёй да слупка,

 каля якогj

 складзены палачкі; ён можа дакрануцца да іграка рукой

 (запляміць), пасля чаго той выбывае з гульні.

                                         Браднік

Задача: развіваць уменне хутка арыентавацца ў навакольных

 абставінах; удасканальваць навыкі лёгкага бегу; выхоўваць

смеласць, вытрымку.

Апісанне гульні: па лічылцы выбіраюць рыбака і завязваюць

 яму вочы хусцінкай. Усе астатнія дзеці — рыбкі. Пляскаючы ў

 ладкі, дзеці-рыбкі перамяшчаюцца (ходзяць, бегаюць) вакол

рыбака. Рыбак стараецца каго-небудзь злавіць. Калі на шляху

 рыбака сустракаецца перашкода (сцяна, лаўка, крэсла і інш.)

, дзеці гавораць: «Глыбока!» Калі рыбак адыдзе ад перашкоды

, дзёці гавораць: «Мелка!» Калі рыбак зловіць каго-небудзь,

ён павінен адгадаць па голасу, каго злавіў. На пытанне: «Хто

ты?» злоўлены адказвае: «Я — акунь». Калі рыбак не адгадае,

 дзеці яму крычаць: «Жабу злавіў!» Рыбак адпускае злоўленага

 і зноў пачынае лавіць.

Правілы гульні: ігракі павінны ўвесь час перамяшчацца па

 пляцоўцы і абыходзіць рыбака; калі рыбак па голасу не

 адгадаў, каго з дзяцей-рыбак злавіў, ён зноў пачынае лавіць

                                           У зайца

Задача: удасканальваць уменне хутка арыентавацца ў

навакольным; развіваць смеласць.

Апісанне гульні: дзеці (зайцы) збіраюцца ў цесны кружочак.

 Адзін з хлопчыкаў, больш спрытны (хорт), становіцца

пасярэдзіне і, паказваючы на кожнага тавары ша, чытае па слову:

Мурашка, букашка,Сонца, месяц…-Дзе ты быў?

-У балоце.-Што рабіў?-Траву жаў.-Дзе падзеў?-Пад калодай.

-Хто ўкраў?-Заяц.-Хто злавіў?-Хорт.

Пры апошнім слове ўсе зайцы разбягаюцца. Вызначаецца месца,

 за межы якога яны не бегаюць. Галоўная задача хорта — злавіць

 усіх зайцаў, якія ўцякаюць ва ўмоўленае месца.

Правілы гульні: хорт не павінен лавіць зайцаў на адлегласці трох

 крокаў ад умоўленага месца; зайцы таксама не павінны бегаць

 паблізу ад яго.

                                           У млын

Задача: развіваць сілу, спрыт, вынослівасць; выхоўвапь

 пачуццё калектывізму.

Апісанне гульні: дзеці ўгвараюць круг. На сярэдзіну яго

 выходзяць тры пары. Яны становяцца адзін да аднаго

 спінай і моцна счэпліваюць рукі, сагнутыя ў локцях.

Дзені, што стаяць у крузе, павольна рухаюцца ў правы

 бок і спяваюць:Млынарня на горцы, крыламі махае,

крыламі махае, зерне працірае. Сама не глытае, другі

 хлеб выпякае.

У час спеваў дзеці, што знаходзяцца ў сярэдзіне круга,

 імітуюць колы млына: адзін нахіляецца, другі ў гэты час

 абапіраецца на спіну таварыша і падымае ногі. Гульня

працягваецца да таго часу, пакуль адна з пар не спыніцца.

Правілы гульні: у сярэдзіну круга павінны выйсці дзеці

аднолькавай фізічнай падрыхтоўкі.

                                         Чараўнік

Задача: практыкаваць ва ўменні імітаваць дзеянні дарослых;

развіваць узгодненасць рухаў, памяць.

Апісанне гульні: выбіраецца чараўнік, які садзіцца і чакае

 дзяцей. Тыя, адышоўшы ўбок, дамаўляюцца, што будуць

рабіць, напрыклад, збіраць ягады, купацца ў рацэ і інш.

Потым яны ідуць да чараўніка і гавораць:

-Добры дзень, чараўнік!Чараўнік адказвае:

-Добры дзень, мілыя дзеткі! Дзе вы былі?

Дзеці адказваюць:-У лесе! — і пачынаюць паказваць тое,

 што яны дамовіліся рабіць.

Дзеці паказваюць, а чараўнік павінен адгадаць. Калі адгадае

, дзеці ад яго ўцякаюць, а ён ловіць іх. Каго зловіць, той

становіцца чараўніком, а ранейшы чараўнік ідзе да дзяцей.

 Гульня пачынаецца спачатку.

Правілы гульні: рухі ўсіх дзяцей павінны мець аднолькавы

характар; чараўнік мае права лавіць дзяцей толькі на

адзначаным месцы.

                                   Што робіш?

Задача: развіваць памяць, кемлівасць, увагу; выпрацоўваць

каардынацыю рухаў.

Апісанне гульні:дзеці выбіраюць гаспадыню і, стаўшы ў круг,

 рысуюць вакол сябе кружкі. Гаспадыня абыходзіць ігракоў,

 задае кожнаму работу, напрыклад пячы хлеб, варыць абед,

 пілаваць дровы, касіць сена і г. д. Дзеці пастукваюць

 палачкай па свайму кружку і ўвесь час гаво- раць, якую работу

 яны выконваюць. Даўшы кожнаму заданне, гаспадыня

становіцца ў сярэдзіне круга і гаворыць:

— А цяпер будзем усе забіваць цвікі!

Праз некаторы час яна загадвае ім пілаваць, затым стругаць

 і г. д. Дзеці абавязаны выконваць усё, што загадвае гаспадыня.

 Даўшы некалькі заданняў, гаспадыня паказвае прутком на

аднаго з ігракоў і нечакана пытаецца: «Што робіш?»

Ігрок павінен адразу ж назваць работу, якую яму даручылі ў

 пачатку гульні, пасля чаго гаспадыня дае ўсім новыя заданні.

Перамагае той, хто ні разу не памыліўся.

Правілы гульні: на пытанне: «Што робіш?» ігрок павінен

назваць работу, якую яму даручылі ў пачатку гульні; калі

ігрок памыліўся, ён павінен адгадаць загадку, якую яму

 загадваюць.

                             Нос,нос,нос,лоб

Задача: развіваць хуткасць рэакцыі, увагу.

Апісанне гульні:  ігракі ўтвараюць круг, пасярэдзіне-водзячы.

 Ён кажа: “Нос, нос, нос, лоб”. На тры першыя словы

 трымаецца за нос, а пры чацвёртым замест ілба ён

 дакранаецца рукой да другой часткі галавы. Ігракі павінны

 рабіць усё, як гаворыць, а не як робіць водзячы, і не даць

 сябе зблытаць. Хто памыліўся-выбывае з гульні.

Правіла гульні: дзеці павінны дакранацца рукой да той

 часткі цела, якую называе водзячы.